شرکت صنعتی نوکاو صنعت

ماشین های دریل رادیال ماشین هایی از نوع دریل (دریل، کاربردی‌ترین ابزار الکتریکی است) می باشند که کالاسکه ( گیربکس ) به منظور حرکت شعاعی بر روی بازویی که حول ستون خود می چرخد،...

دریل رادیال

  drail-radial

ماشین های دریل رادیال ماشین هایی از نوع دریل (دریل، کاربردی‌ترین ابزار الکتریکی است) می باشند که کالاسکه ( گیربکس ) به منظور حرکت شعاعی بر روی بازویی که حول ستون خود می چرخد، حرکت می کند. یعنی این نوع دریل بازویی شعاعی دارد که کله‏ گی ماشین روی آن نصب می‏ شود و در امتداد آن حرکت می‏ کند. این نوع مکانیزم حرکتی، به منظور سوراخکاری نقطه به نقطه بر روی قطعات بزرگی که امکان سوراخکاری با دریل های دیگر، بکار می رود.

دریل های رادیال اگرچه از ماشین های ابتدایی صنعت می باشند اما از قطعات ضروری در صنعت می باشند و بخاطر تخصصی و صنعتی بودن آن معمولا در کارگاه های آموزشی یافت نمی ‏شوند.

در ماشین های دریل رادیال می توان گیربکس را در جهات مختلف به حرکت در آورد و بر اساس محل سوراخ کاری مورد نظر عملیات ماشین کاری را انجام داد.  این نوع عملکرد زمان سوراخ کاری و دقت را به مراتب در مقایسه با ماشین آلات دیگر کاهش خواهد داد.

صنعتگران ما باید بدانند دریل رادیال ها باید براساس جدول سوارخکاری که نوع مته ، سوراخ و میزان پیشروی استاندارد برای آنها تعیین شده است ، کار کنند.

در سال های اخیر طراحی و اجرای سازه های فلزی تغییرات چشمگیری داشته است. یکی از مزیت های استراکچر های پیچ و مهره ساخت کارخانه و ساخت در شرایط قابل کنترل در مراحل مختلف می باشد. در ساخت کارخانه ای مهندس ناظر می تواند بر تمام ساخت سازه اشراف و کنترل لازم را داشته باشد. کافیست که در زمان ساخت در مونتاژکاری و سوراخکاری کنترل های لازم صورت گرفته باشد و در زمان جوشکاری دقت لازم برای عدم تغییر شکل به سبب حرارت بالای جوشکاری صورت پذیرفته باشد تا نصب استراچکر به راحتی و سهولت و سرعت بالا انجام پذیرد.  

بنابراین از زمانی که استفاده از سازه های فلزی با اتصالات پیچ و مهره به جای استفاده از سازه ها و اتصالات جوشی مورد توجه بیشتر و خاص تر  مهندسان طراح سازه و ساختمان قرار گرفت اسفاده از دریل های ستونی و رادیال و دریل با پایه مگنت کاربرد بیشتر و ویژه ای در صنایع فلزی پیدا نمود.

در صنعت ماشینکاری و تراشکاری، سوراخکاری های مداوم و سنگین و سایزهای بالای 32 میلیمتر و ضخامت های زیاد توسط دریل های رادیال و بازویی انجام می گیرد.

 

نکات ایمنی که در هنگام کار با دریل باید رعایت شود

1- از لباس کار مناسب و عینک استفاده شود. در صورت امکان از پوشیدن لباس گشاد یا استفاده از گردنبند و دستبند خودداری شود.

2- درصورتی که صدای دریل خیلی بلند است از محافظ گوش استفاده کنید یا اگر از دریل‌های بزرگ که لرزش زیادی دارند استفاده می‌کنید حتما از دستکش لرزه‌گیر استفاده کنید.

3- درصورتی که درحال دریل‌کاری دیوارهای گچی هستید، فشار زیادی به دریل وارد نکنید، چراکه ممکن است دیوار توخالی یا نرم باشد و دریل از دست شما خارج شود. همچنین فشار بیش‌ازحد موجب ایجاد ترک روی دیوار می‌شود.

4- برای شروع دریل‌کاری بهتر است ابتدا سر مته را در محل مورد نظر قرار داده و سپس دستگاه را روشن کنید.

5- در هنگام تمیزکردن دریل یا تعویض مته حتما دوشاخه‌ی دریل را از برق خارج کنید.

6- از مته‌ی کند یا به‌اصطلاح سوخته استفاده نکنید، چراکه به دستگاه فشار زیادی وارد می‌شود.

7- در هنگام کارکردن دریل مته به‌شدت داغ می‌شود، از دست زدن به سر مته جدا خودداری کنید.

8- قبل از دریل‌کاری سطوحی مثل دیوار، مطمئن شوید که داخل آن کابل برق وجود نداشته باشد.

9- هنگام مته کاری روی کاشی، بهتر است روی محل مورد نظر را تکه کاغذی بچسبانید تا از سرخوردن مته جلوگیری شود.

10- مجهز کردن دستگاه به حفاظ های مناسب که مهمترین کار بشمار می آید.

23 دی 1397   |   4197 بازدید