شرکت صنعتی نوکاو صنعت

› ‹ تاریخچه دستگاه در سال 1943 دو دانشمند اهل کشور شوروی ( برادران لازارنکوف ) در خلال جنگ جهانی دوم . نتایج جالبی از تحقیقات خود در مورد ارتباط تخلیه...

وایرکات چیست

تاریخچه دستگاه 

در سال 1943 دو دانشمند اهل کشور شوروی ( برادران لازارنکوف ) در خلال جنگ جهانی دوم . نتایج جالبی از تحقیقات خود در مورد ارتباط تخلیه الکتریکی با فلزات رسانا. ( فلزاتی با قابلیت تحرک بالای الکترون های آزاد در ساختار ملکولی خود. ) دست یافتند. نتایج حاصل از مطالعات این دو دانشمند باعث شد. پس از پیگیری های  یک شرکت سویسسی در سال 1960 این دستگاه را برای اولین بار بسازد. و روانه بازار کند. هرچند تا به امروز تحولات شگرفی در این دستگاه داده شده است. که دستگاه های امروزی تفاوت های بسیار زیادی با نمونه های اولیه وایرکات از نظر ابعاد و کارایی دارند.

وایر کات چیست ؟

وایرکات دستگاهی دقیق از خانواده E.D.M (Electro Discharge Machine) است که به روش تخلیه الکتریکی ( براده برداری بوسیله جرقه) کار می کند.سیستمی که روی اجسام رسانابدون درنظر گرفتن سختی یا نرمی جنس کار میکند.گر چه ظاهرا" مخترع اولیه روس ها بوده اند ولی شرکت های سوییسی با کاربردی کردن این دستگاه از اواخر دهه 60میلادی در زمینه تولید قالبهای دقیق به موفقیت های فراوانی دست یافتند بطوریکه با اختراع این دستگاه به یکباره انقلابی عظیم در زمینه تولید قطعات و قالبها بوجود آمد و تا به امروز غرب بسیاری از پیشرفتهای سریع نظامی و تکنیکی خود را مدیون دستگاههایCNCو علی الخصوص وایرکات است.شرکت های معتبر اروپایی وامریکایی در زمینه صنایع هوافضا و موشکی و صنعتی و پزشکی از این سیستم بهره فراوان جسته اند.

اساس کار وایر کات:

وایرکات دستگاهی است که بوسیله سیم نازک(عمدتا 25 میکرون)برش روی قطعه کارایجاد میکند. داخل مایع دی الکتریک (آب مقطر).انرژی ترمو الکتریک با ایجادیک جرقه سریع بین قطعه کار و سیم باعث ذوب لحظه ای "burning away" این نقطه میشود.این ولتاژ دائمآ از ژنراتورتامین گشته وبه براده برداری ازقطعه کار منجرمی شود.عمل ذوب داخل یک مایع دی الکتریک انجام میگیرد. نقش دی الکتریک خنک کاری،شستشو و عمود نگهداشتن سیم است. جنس قطعه کار میتواندنرم مثل آلومینیوم،مس و برنج،تا فولاد های سخت،و حتی تنگستن کارباید(الماس)باشد.این جرقه قابل دیدن بوده وزمانیکه آب تمیز است کنده شدن براده های میکرونی بوضوح دیده می شود.همین ویژگی است که وایرکات را منحصربفرد می کند زیرا هیچ تماس فیزیکی بین سیم وکار وجود ندارد وهمیشه یک فاصله (GAP)بین سیم وقطعه وجود دارد بنابراین خطای ابزاری کم و درنتیجه دقت زیاد میشود.

ویژگی های وایرکات:

یکی از مزایای اختصاصی وایرکات اساس کار به صورت تخلیه الکتریکی است . با این روش اسپارک مانند فشاری روی قطعه کار و محور های دستگاه نیست و این دستگاه به صورت میکرون به میکرون حرکت می کند و مادامی که از کامپیوتر خود فرمان می گیرد،بدون هیچ خطایی در مسیر خود حرکت می کند.با این مزیت میتوان انواع قطعات دقیق و قالبهای مرحله ای سنبه و ماتریس و پلاستیک را طراحی و اجرا کرد.به عنوان مثال در قالب های مرحله ای نمی توان قابلیت وایرکات را با بقیه دستگاه ها حتی فرزCNCمقایسه کرد.چون در تمام طول و ارتفاع بصورت یکسان براده برداری می کند.این توانایی را در هیچیک از دستگاههای فرز یا تراش CNCنمی توان مشاهده کرد.

سیم وایر کات:

سیم در وایر کات نقش اساسی دارد.نقش سیم انتقال جرقه است وباید رسانایی خوب واستحکام کافی داشته باشد. بطورکلی دونوع سیم مصرف شونده ورفت برگشتی وجود دارد. سیم های مصرفی از جنس مسی یا برنجی با پوششهای متفاوت روی اکسید روی یا فرمول هایی برای برش بهتر که اخیراً کشورهای کره تایوان وچین محصولات خوبی ارایه کرده اند.این سیم ها با کشش های متفاوت معمولا"<900-500>نیوتن برمتر مصرفی بوده وبدلیل فرسودگی با جرفه وافت سایز فقط یکبار مصرف می شوند.سیم های رفت وبرگشتی عمدتا"ترکیبات مولیبدن وتنگستن" است و معمولا در ماشین های چینی کاربرد دارند.

 

روش نرم افزاری وایر کات:

هندسه قطعه ای که باید بریده شود معمولا" در یک مقطع غالبا" درAutoCad ویا Corel Draw ترسیم می شود.این ترسیم با فرمت (DWG)ویا(DXF)ضبط می شود.این فایل در نرم افزار ESPIRIT باز شده وبر حسب خطوط ،کمان و دایره بصورت یک مسیر مداری چپ یا راست به فایلNCیاISOتبدیل می شود.این فایل متنی بوده و اساس کار این فایل باG-Codeاست که شکل های موجود را به خط و آرک(قوس) تبدیل می کند و این همان زبان ماشین است.سه دستور اصلی مبنای این زبان است:

دستور حرکت خط راست(G01 X… ,Y…)(G02 X…,Y…,I…,J…)…)

دستور حرکت کمان راستگرد با مختصات انتهایX…,Y…,ومرکزیتI…,J…(G03 X…,Y….I…,J …) دستور حرکتمان چپگرد با مختصات انتهایX…,Y…, ومرکزیتI…,J…

و این حرکتها با توجه به دستور سنبه {(قطعه میانی لازم)با افست از بیرون}

ویا ماتریس{(قطعه بیرونی لازم) باافست از تو}بطور خودکار با احتساب قطر سیم و گپ جرفه انجام می شود.

 

روش ایجاد زاویه با وایر کات:

عمود بودن سیم در ماشینکاری با وایرکات اهمیت زیادی دارد واین کار در ماشینهای مدرن CHARMILLESبصورت خودکار وبا روش هندسی ساده وجالبی انجام می گیرد وبا بدست آوردن مرکز چشمی در ارتفاع مختلف گاید بالا وپایین را کاملا" در یک راستا قرار می دهد.برای ایجاد زاویه دو محورU_axis وY_axisبه کله گی بالا افزوده شده که با تغییر مقادیر این محورها زاویه دلخواه بدست می آید.

این مقادیر توسط G-codeبه دستگاه داده شده و ماشین با توجه به مقدار زاویه و ارتفاع محور وبا در نظر گرفتن موقعیت ماشین آنرا تغییر میدهد.در روشGEOMAX این اعمال با استفاده از یک کانتورمستقل بالا و یک کانتور پایین با ارتفاع قطعه H انجام می شود که با این توانایی جالب می توان قطعاتی با فرم های متفاوت در بالا وپایین ایجاد کرد.

روند کلی کار :
1- قرار دادن قطعه روی میز کار
2- تراز کردن و ساعت کردن قطعه توسط ابزار مربوطه
3- اثبات قطعه روی میز
4-عبور سیم از داخل قطعه و قرار دادن در فک پایین
5- اعمال کشش سیم توسط کلید مربوطه
6- استارت ماشین که با شروع ماشین کاری و ورود مایع دی الکتریک به روی قطعه است

اجزاء اصلی تشکیل دهنده دستگاه :

1- ساختمان اصلی ماشین
2- ابزار برشی
3- سیستم کنترلی
4- مایع دی الکتریک و سیتم تصفیه

 

28 فروردین 1397   |   3713 بازدید